Saturday, March 6, 2010

tentang... saya sudah siap tulis My Memory!

Syukur kepada Tuhan! Akhirnya, selepas hampir dua tahun gagal menyiapkan My Memory (sejak awal tahun 2009 saya mula menulis tetapi terhenti begitu sahaja), dengan ini diumumkan saya sudah siap! Saya hanya tinggal proses membaca sekali lagi, bagi menyemak jalan cerita, edit kalau perlu, sebelum menghantar kepada editor. Okey, memanglah nipis sahaja dan tidak menarik pun, tetapi saya tetap gembira!

Oh, saya rasa mahu melompat ke langit! Lalalalala~

Terima kasih di atas doa semua pembaca selama ini! Sekarang saya tidak perlu rasa serba salah apabila ada pembaca yang bertanya bila mahu siapkan sambungan My Secret. Hehehe!

Mengapa selama ini saya gagal menyiapkan My Memory?
Sebab saya terperangkap antara rasa mahu menamatkan siri ini dengan permintaan pembaca yang tidak mahu siri ini ditamatkan dengan My Memory. Pada mulanya, saya mahu menulis My Best Friend dan kemudian barulah My Memory. Tetapi, sungguh, saya tidak dikurniakan idea untuk menulis lebih banyak siri ini. Selain itu, adalah sukar bagi saya ‘maintain’ sikap Adilah dalam siri ini sekiranya saya terus menulis lebih banyak. Kebetulan saya dikurniakan Tuhan idea untuk menulis siri Sayalah..., maka saya mendahulukan siri itu.

Tetapi mengapa akhirnya saya berjaya siapkan dalam tempoh agak cepat? (Saya mula menyambung cerita ini yang terbengkalai; hanya ada beberapa belas muka surat sebelum ini), sejak beberapa minggu lalu.
Sebabnya adalah kerana saya tertekan dengan kerja di pejabat yang tidak habis-habis dan kehidupan saya sekarang agak huru-hara. Apabila saya tertekan dengan hidup, saya akan memilih untuk mencabar diri dan menggembirakan hati sendiri. Menulis adalah perkara yang mencabar dan menggembirakan saya. Jadi, apabila berjaya menyiapkan manuskrip, saya akan rasa yang saya sudah melakukan sesuatu yang bermakna dalam hidup. Ia adalah pencapaian peribadi@syok sendiri. :)
Selain itu, saya juga bertekad mahu menyiapkan My Memory terlebih dahulu, kemudian barulah saya tulis yang lain-lain. Sebab selagi saya tidak siapkan My Memory, saya akan rasa bersalah kerana tidak berlaku adil kepada Adilah dan pembaca siri My. Lagipun, saya sudah beberapa kali langgar deadline berdasarkan jadual penerbit. Teruk betul saya!

Sebab itulah beberapa minggu ini, saya mencuri-curi masa saya, kadangkala pada waktu malam ataupun hujung minggu untuk menulis, berselang-seli dengan menyiapkan tugasan pejabat. Ya, agak meletihkan dan tertekan kerana terpaksa bawa balik kerja dan pada masa yang sama, mendesak diri menulis. Tetapi, ini pilihan saya. Saya memang suka susahkan diri sendiri. Hahaha! Barulah rasa nikmat apabila berjaya menyahut 'cabaran'.

Okey, seperti yang saya beritahu, Mm Memory adalah siri akhir@penutup kisah Adilah zaman sekolah. Tetapi, Adilah akan muncul semula dalam satu novel di bawah label Syok, iaitu Adilah Cik Serba Tahu. Novel Syok ini akan jadi novel tunggal ya.

Dari mana datangnya idea mahu menulis novel syok ini?

Sebenarnya, Cik Serba Tahu adalah proposal saya kepada PTS One pada tahun 2006. Namun, pada masa itu, saya menghadapi masalah untuk menulisnya lalu proposal tinggallah proposal sehinggalah hujung tahun 2009.

Pada saat saya keliru untuk menamatkan siri My ataupun tidak (pada hujung tahun 2009), Tuhan memberi saya idea untuk menyerap masuk watak Adilah ke dalam cerita Cik Serba Tahu yang terbengkalai itu. Dengan itu, saya mula yakin mahu menamatkan siri My dan tidaklah rasa bersalah kerana pembaca akan ada buku lain yang memperlihatkan kehidupan Adilah yang seterusnya.

Jadi, doakan saya ya. Saya berharap kali ini, saya berjaya menyiapkan novel itu. Pada entri yang lain, saya akan berkongsi serba sedikit apakah jalan cerita Adilah Cik Serba Tahu, okey. :)

Oh, saya perlu siapkan kerana saya tidak suka buat kerja separuh jalan!
Berusaha!

Berbalik kepada My Memory, saya akan maklumkan apabila novel ini sudah berada di pasaran kelak!

Kawan-kawan, mari kita bertabah dan berusaha mencapai matlamat masing-masing! :)

4 comments:

JaCK said...

sempat x buku ni kuar time pesta buku antarabangsa 2010 nnti??

Aizam Aiman@Leeya Myra said...

Ish, taklah. Buku ini tak termasuklah dalam buku yang disasarkan untuk pesta buku. Ikut planning, buku ini dijangka berada di pasaran sekitar bulan April ataupun Mei. Itu pun tertakluk kepada pindaan ya. :)

Read Malaysia mungkin sempat. :)

see me laugh!! said...

harap2 novel ADILAH CIK SERBA TAHU CEPAT SIAP/......X SABAR NK BCE SMBGAN DYE....

reena said...

YES!!!! saya sungguh berharap novel adilah cik serba tahu very quick siap. sungguh tak sabar... semoga tuhan memberi kesabaran kepada saya untuk menghadapi masa menanti novel tersebut... cepat ye kak!!!